top of page

Barcelona baby

Januari, 5de dag van het nieuwe jaar, iedereen aan het uitblazen van al het feestgedruis, Ik aan het uitblazen van men werk, want ja in de verpleging komen er ook weekend en feestdagen bij kijken. Ideaal om met enkele vrienden (De Barcelonetta's genoemd in ons Whatsappgroepje) een citytrip te maken richting de stad waar ik toch een beetje mijn hart aan verloren heb... Barcelona!


Barcelona is erg makkelijk te bereiken en wanneer je buiten het seizoen of weekend reist kan je echt koopjes doen met Ryanair! Soms vraag ik me af, hoe ze trips kunnen aanbieden voor zo prijsjes! Soit zoveel te beter voor ons, meer budget voor op citytrip. win win situatie dus :)


De stad met zijn trekpleisters zoals Park Güell, Sagrada Familia, Ramblas zijn alom bekend maar daar wil ik het net niet over hebben. Waar ik het over wil hebben is vooral leuke minder bekende plaatsjes die me zijn bijgebleven.


Appartement


Wij kozen deze keer voor een appartement in plaats van een hotel, ik begrijp dat vele onmiddelijk denken van pfff vakantie is voor mij, mij laten dienen op hotel. Wel daar ben ik door dit verblijf van afgestapt. Ok, we moesten voor het ontbijt zelf zorgen, maar dat gaf ons de mogelijkheid om in de plaatselijke supermarkt te snuisteren en zo op zaken botsen die je op die manier is kon proberen. (tip: De Roséwijn in een melkkarton verpakt aan 1€ is stukken beter dan de fles wijn van 5euro die niet te drinken was).


Wij boekten "Blue Appartements" via Booking.com, uit gewoonte en uit vertrouwen, omdat ik in het verleden negatieve ervaringen heb gehad met andere aanbieders van hotels e.d. . Het appartement was basic maar alles was er wat we nodig hadden, inclusief een enorme troef voor ons het mooie dakterras, waar het zalig moet vertoeven zijn in de lente en zomer, Maar ook wij hadden geluk met het weer want overdag steeg het kwik naar 17 graden maar het koelde s'avonds flink af. Het dakterras hebben wij enorm benut, slaapmutsjes en de dag werd overlopen bij een glaasje Malibu of Rosé (uit een melkkarton ;)), en we hielden zelf 1 maal een brunch! Fantastisch met de zon op ons hoofd, een mooi uitzicht over de buurt, en een goede compagnie. Leven als god in Frank..euh Barcelona dus!

Bajabikes


Iedereen kent de bus touristique die in elke groot stad zijn ronde doet, leuk, vorig jaar bij ons bezoek aan Barcelona hebben we dit ook gedaan en zo kan je de hele stad zien zoals in de boekjes. Maar dit jaar kozen we voor Bajabikes, een tocht van 3uur met de fiets door de bekende en minder bekende plekjes van Barcelona. Een pluspunt was de Nederlandstalige gids die reeds enkele jaren al vertoefde in Barcelona. De Naam ben ik helaas kwijt maar wat deed de vrouw dat goed. Het werd een aangename combinatie van fietsen, wat uitleg over bepaalde regio's. Iedereen hing aan haar lippen! Dan denk ik terug aan die saaie oude gidsen die we vroeger op schoolreis kregen, zij bewijzen dat dit ook een heus pak hipper kan. voor ongeveer 25€ per persoon heb je de trip met gids, maar wat ik zeker zou aanraden is €10 bij te betalen zodat je ook de Tapas (volgende hotspot beschreven op men lijstje) beleving erbij kan nemen. zo heb je bijna een dagvullend programma!

Taperia Princesa


Spanje en zijn tapas, het hoort er gewoon bij! Net zoals overal in Spanje kan je op elke hoek of plein Tapas vinden. De keuze maken is dikwijls moeilijk en meestal gaan we dan naar de meest commerciële tapasplaatsen (want veel bar is er soms niet meer aan) en laten we de kleine onbekende links liggen. Tot nu want door Bajabikes formule met tapas werden na onze tocht naar deze Tapas Bar gebracht! voor die €10 meer kregen we een lekkere sangria en verschillende Tapas! De bordjes werden verschoven en doorgeschoven en iedereen van de Barcelonetta's was het er over eens dit smaakt naar meer. zo bleven we uren hangen in de gezellige bar met heel toegangkelijke bediening! Zo een fijne ervaring was het dat we onze laatste namiddag terug naar Princesa langs gingen om onze laatste uurtjes te spenderen alvorens terug huiswaarts te keren. Een echte aanrader dicht bij de oude stad. De link onderaan zal jullie naar het juiste adres brengen!



Oceana


Een bar, restaurant, club,... alles onder 1 dak... gelegen op het Plaça Reial naast de Ramblas. De bar op zich was leuk en trendy, een oud gebouw, donkere sfeer maar gezellig, ideaal om bij te praten na een dagje in deze mooie stad met een lekkere coctail in de hand. De portiers van dienst waren 2 Drag Queens die me wat deden denken aan George Michael in zijn glorie periode. Opgelet dit was geen gaybar!

Wanneer je in het gebouw de trappen naar beneden ging kwam je in de Apotheke terecht. Ook een onderdeel van Oceana, waar house beats gespeeld werden, in een eigenlijk muffe kelder, mooi dat wel, moet je er is geweest zijn.... ja zeker, maar dat was het dan ook. De muffe kelder geur probeerden ze te verdoezelen met massa's wierrook en de fles wijn die we bestelden ja die smaakte al even muf als de geur die er hing! We besloten maar snel af te druipen en de fles te laten voor wat ze was... waar zijn de Rosé melkkartondozen als je ze nodig hebt!? :)



De beste Paella


De beste Paella die we aten was op onze laatste avond, La Taberna Gallega, gelegen in de olympische wijk van Barcelona, veel bars en restaurants aan het water. We kozen er ééntje uit op goed gevoel en bestelden een Paella, net als zijn tapas een must do in Spanje! Door de jaren heen verschillende malen in Spanje te komen en heel wat Paella's te hebben gegeten kan ik dit restaurant uitroepen tot het beste Paella restaurant :). Verschillende varianten, lekker, mooie porties, leuke en snelle bediening. Op het einde van de maaltijd brengt de ober een fles sterke drank aan tafel en wat cakes van het huis. Wat op zich ook een leuke beleving was! Voldaan keerden we al wandelend terug naar het appartement!




Straattheater


De Ramblas staat er vol van straatartiesten die voor wat eurokes, een leuke pose aannemen om met jou op de foto te gaan. Laten we de toerist maar is echt uithangen, we liepen met 2 in de richting van de man, gooiden ons klein geld in zijn mandje en met een stralende glimlach gingen we naast hem staan voor een knotsgekke foto. Was dat even een misrekening de man werd kwaad, gaf ons geld terug en stuurde ons weg, schelden op het randje van het agressieve af. Wat we niet wisten is dat onze gift in de man zijn ogen véél te weinig was! Heeft deze man ons verlof verpest, zeker niet, we kunnen zelf lachen met de hele situatie maar als ik een tip mag geven, loop deze mensen voorbij, kijk op afstand maar geef ze geen geld want ze hebben een hoge prijs voor een leuke foto! Maar ik wou toch zijn foto niet onthouden die ik gratis genomen heb, de bad-ass die ik ben ;)


Barcelonetta's


*Stef*



Handige links



Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page